Is jouw contentkalender al up-to-date?
Wil jij waardevolle content creëren voor jouw doelgroep? Of doe je eigenlijk maar wat? Het zal je niet ontgaan zijn dat het belangrijk is om een constante stroom content te produceren. Door informatie te delen, kun je aan anderen laten zien wie je bent en waar je je mee bezig houdt. Hierdoor win je het vertrouwen van je toekomstige klanten. Maar het delen van content kost veel tijd en energie. Hierdoor wordt het vaak vergeten. Herken jij dit? Dat is natuurlijk erg jammer, want je hebt ongetwijfeld interessante verhalen te vertellen en mooie onderwerpen om te delen met de buitenwereld. Wat hierbij kan helpen is een contentkalender. In dit nieuwe jaar ga jij het nu eens wél volhouden.
Wat is het precies?
In een contentkalender vermeld je wat, wanneer, via welk kanaal, hoe en voor wie je content gaat publiceren. De ene keer wil je iets promoten op je website, de andere keer via je social media kanalen en weer een andere keer via mailings. Door te werken met een contentkalender houd je overzicht en krijg je grip op je content. Je ziet namelijk precies wat je wanneer gaat plaatsen. Klinkt handig toch?
De structuur van een contentkalender, met kolommen, data, thema’s en afbeeldingen kan fijn zijn als jij door de bomen het bos niet meer ziet. Je ziet in één oogopslag welke content er gedeeld gaat worden én je kunt vooruit plannen. Bovendien stem je op deze manier de content op de verschillende kanalen op elkaar af. Geen dagen meer zonder inspiratie of wanhopig zoeken naar ‘iets’ om te publiceren…
Hoe maak je een contentkalender?
Ok, eerlijk is eerlijk, het maken van een contentkalender kost even wat tijd. Want wat ga je precies invullen? Hoe vaak wil je iets posten? Via welke kanalen? En hoe ver ga je je content vooruit plannen? Toch is het de investering meer dan waard. Uiteindelijk geeft een contentkalender veel houvast en bespaar je tijd.
Op internet kun je veel gratis templates downloaden. Hierin staan vaak alle feestdagen en kanalen al ingevuld. Misschien zijn er bijzondere dagen of thema’s waar jij op in kunt spelen? Internationale sportdag misschien, nationale krokettendag of de nationale week zonder vlees? Noteer ook alvast je vakanties, want misschien ga je op vakantie of zijn je kinderen thuis. Bepaal vervolgens hoe vaak je een blog wilt schrijven, wanneer je je nieuwsbrief wilt rondsturen en wanneer je activiteiten plaatsvinden. Misschien organiseer je workshops of evenementen? Je noteert het allemaal in je contentkalender.
Je contentkalender kun je maken in Excel, maar er zijn ook websites die andere tools aanbieden. Zodra je je kalender hebt ingevuld en je weet wat je wanneer wilt posten, publiceren of mailen ga je je content maken. Dit doe je bijvoorbeeld voor twee weken vooruit. Wat nog handig is om te weten, is dat elk social media platform op andere tijden effectief is. Ook de frequentie van posten is per platform verschillend.
Ben jij overtuigd en wil je aan de slag met een contentkalender? Maar heb je nog wat hulp nodig? Ik help je hier graag bij. Je kunt altijd vrijblijvend contact met mij opnemen.
Geschreven voor Freelancer.nl
Benieuwd naar het portfolio van WEN die schrijft? Bekijk ook: Contentkalender
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!